Nieuwsbrief
Organisatie van zorg - Woonzorgcentra
Dit document helpt om voor bewoners van woonzorgcentra een risk/benefit analyse te maken wanneer moet beslist worden iemand al dan niet te laten opnemen in het ziekenhuis, rekening houdend met de huidige ethische aanbevelingen. Een flow chart helpt om belangrijke respiratoire symptomen te behandelen en onder controle te brengen. We hopen dat dit instrument een hulpmiddel kan zijn om elke oudere persoon een gepaste en kwaliteitsvolle zorg aan te bieden in de meest aangewezen setting.
Het Sint-Dimpna Ziekenhuis Geel ontwikkelde een dossier voor CRA-artsen in woonzorgcentra en schetst een medische aanpak voor Covid-19.
(bron: Dr. Hadewijch De Samblanx – Coördinerend Covid-arts Ziekenhuis Geel)
Hoe verloopt een aanvraag voor verzorgende en/of verpleegkundige medewerkers via het WZC?
Hygiëneadvies voor de omgeving van patiënten die thuis geïsoleerd zijn. Voorkom zo dat het virus zich verspreidt naar anderen bij je thuis en in je omgeving.
Deze handleiding omschrijft een transitopname: een urgente ziekenhuisopname bij onhoudbare thuissetting in tijden van COVID-19 bij onmogelijkheid van onmiddellijke opname in een woonzorgcentrum. De procedure is van kracht in ELZ Zuiderkempen.
>> Download de handleiding (Versie VDE0258 april 2020)
Dit document geeft een aanzet over hoe een schakelzorgcentrum kan opgestart worden. Niet elk aspect van deze uitwerking kan in deze nota besproken worden. Veel hangt ook af van de mogelijkheden die voorhanden zijn in de specifieke regio. In elke regio moet een inschatting gemaakt worden door het hele team hoe het schakelzorgcentrum het beste kan voldoen aan de behoeften in die specifieke regio. De focus van dit document ligt op het zo snel mogelijk operationeel krijgen van het schakelzorgcentrum om de ziekenhuiscapaciteit zoveel mogelijk te vrijwaren.
>> Download draaiboek 'Schakelzorgcentra' (Versie 26.04.2020) (bron: Agentschap Zorg en Gezondheid)
>> Download een voorbeeld van het draaiboek van WZC Wedbos Geel (Versie 1.04.2020)
De ondersteuning die Ispahan biedt aan alle gezondheidsmedewerkers in de eerste lijn (dus ook WZC/RVT) blijft behouden. Voor de zorgverleners, patiënten en hun directe omgeving blijft Ispahan vzw 24/7 telefonisch bereikbaar en indien noodzakelijk ook beschikbaar. Concreet betekent dit dat de (huis)bezoeken worden ingeperkt, maar zeker NIET worden uitgesloten. Het is wel evident dat deze (huis)bezoeken met de nodige voorzorgsmaatregelen dienen voorbereid, idealiter na telefonisch contact met de betrokken huisarts. Het is de uitdrukkelijke wens van de directie en alle medewerkers van Ispahan vzw dat de patiënten in hun eigen vertrouwde omgeving ook in deze moeilijke periode afscheid kunnen nemen van hun naasten, ondersteund door een sterke eerstelijnsgezondheidszorg.
>> Ondersteuning nodig? Neem contact op met Ispahan via tel 014/42.66.02 of via email ispahan@ispahan.be