Nieuwsbrief
AANBOD
Het aanbod voor de Week van de Geestelijke Gezondheid bestaat uit promotiematerialen die je kan verspreiden via je lokaal bestuur, horeca, sport-, jeugd- en cultuurcentra, scholen, dienstencentra. Sommige zijn gratis, andere zijn betalend. Snuister in het aanbod van activiteiten en organiseer een gezellige film- of theateravond, lezing of boekenstand in de bib of verspreid op onverwachte plaatsen een pakkend gedicht.
Druk je de materialen liever zelf of wil je personaliseren? Vraag dan de bestanden op bij onze communicatieverantwoordelijke.
Vragen of hulp nodig? Contacteer Lynn Weyns via tel 014/44.08.34 of stuur een email naar lynn@logokempen.be
De actieweek is goed voor iedereen. Want geestelijke gezondheid belangt iedereen aan. We worden er allemaal op de één of andere manier mee geconfronteerd. 1 op 4 om juist te zijn.
Lokale besturen en OCMW’s eventueel in samenwerking met scholen, verenigingen, horeca, partners uit de zorg, …
Hoe voel jij je vandaag? Een beetje gestrest, bang, misschien wel verliefd of trots? Het is oké om te tonen hoe jij je voelt vandaag. Kies uit een variëteit van buttons met felle kleuren die elk een gevoel weerspiegelen. Kies een button, speld hem op en laat het zien aan de mensen rondom je. Dat is best oké.
Hoe presenteer je de buttons?
TIP 1: GA VOOR EEN EYE-CATCHER EN INSTALLEER EEN 'MOOD WALL'
Wil je het thema onder de aandacht brengen van het groot publiek, kies dan voor een heuse eye-catcher: een Mood Wall. Concreet: een grote witte muur versierd met honderden buttons in een regenboog van kleuren en met een spectrum van gevoelens. Zet de muur neer op een drukbezochte, openbare plaats in je gemeente. Het reusachtig kleurenpallet werkt als een magneet en nodigt mensen op straat uit om te komen kijken, een button te nemen en te dragen. Zichtbaar voor iedereen creëert de actie een open dialoog, motiveert het letterlijk om een gesprek aan te gaan. Ook mensen die geen button kiezen zullen ongetwijfeld geïnspireerd worden door het idee. Wedden dat ook de pers jouw actie mee in de kijker zet?
Praktisch: De buttons zijn makkelijk te bevestigen op een piepschuimen plaat. De technische dienst van je gemeente kan je helpen met het concept. Voorzie actiecommunicatie op de muur om de algemene boodschap van de actie te verspreiden. De keuze waar je de muur tijdens de Week neerzet, is uiteraard volledig aan jou.
TIP 2: CREEER EEN KLEURRIJKE 'MOOD STAND'
Is de ‘Mood wall’ geen optie, dan kan je ook een ‘Mood stand’ creëren. Verzamel de 15 verschillende buttons in plexi of glazen kokers, bowls, vazen of bakken (1 per gevoel). De variatie van kleuren zorgt eveneens voor een grote aantrekkingskracht op voorbijgangers. Voorzie actiecommunicatie om mensen aan te zetten tot het kiezen en opspelden van een button.
Een compliment geven versterkt ons mens-zijn, onze gevoeligheid en kracht. Positieve communicatie is goed voor je zelfvertrouwen en om vertrouwen te winnen van een ander. Door elkaar te respecteren geven we onszelf en anderen de mogelijkheid te herontdekken wat we voor elkaar betekenen.
De complimentenstickers kunnen tijdens de Week worden uitgedeeld op zoveel mogelijk plaatsen en evenementen, ook leuk om te koppelen aan een workshop, lezing, film…
Vraag het bestand op bij de communicatiemedewerker van Logo Kempen
Een taboe wordt beschouwd als ongepast om over te praten. Zeker als het over psychische kwetsbaarheid gaat, hebben mensen vaak angst om hierover te praten. Psychische kwetsbaarheid op een ludieke wijze onder de aandacht brengen geeft hopelijk stof tot praten.
Een tijdelijke en afwasbare tattoo trekt zowel jong en oud aan. De tattoos kunnen tijdens de Week worden uitgedeeld op zoveel mogelijk plaatsen en evenementen, ook leuk om te koppelen aan een workshop, lezing, film…
Vind jezelf oké, dat begint uiteraard bij jou. En een positief zelfbeeld. Ga de confrontatie aan en plak de stickers met een positieve IK-boodschap op spiegels of ruiten bv. in openbare plaatsen, toiletten in dienstencentra, in de horeca.
Deze stickers kunnen tijdens de Week verspreid worden op zo veel mogelijk plaatsen en evenementen, ook leuk om te koppelen aan een workshop, lezing, film…
Met de campagnematerialen van 'Fit in je hoofd, goed in je vel' onderstreep je het belang van een goede geestelijke gezondheid. De campagne biedt in 10 stappen een leidraad om de eigen veerkracht te versterken, waarvan stap 1: Vind jezelf oké.
De affiches en boekjes zijn ideaal om te gebruiken tijdens een filmavond, lezing of workshop. Of gewoon in de wachtkamer of op openbare plaatsen.
Bestel deze materialen gratis via onze webwinkel:
- Folder
- Affiche
- Roll-up banner (enkel ontlenen)
- Digitale handtekening
Maak een keuze uit het aanbod van activiteiten rond het thema 'vind jezelf oké' en 'geestelijke gezondheid' in het algemeen. Per activiteit vind je een korte inhoud en de contactgegevens voor reservering. Contacteer ons als je vragen hebt. Vergeet zeker geen bijkomende materialen te bestellen om de activiteit of sessie in te leiden.
Organiseer een gezellige filmavond, een thema boekenstand in de bib of kom onverwacht uit de hoek en verspreid op drukbevolkte plaatsen of midden in een park, een pakkend gedicht.
Vergeet geen aanvullend campagnemateriaal te bestellen als inleiding of nabespreking.
De selectie volgt het thema 'Vind jezelf oké'.
FILMTITELS BOEKEN GEDICHTEN
7 NADENKERS (downloads - één nadenker per actiedag)
1. Het mooiste wat je kunt zijn
2. Iedereen is meer dan een etiket
3. Geen gezondheid zonder geestelijke gezondheid
4. Je hoeft de lat niet op andermans hoogte te leggen