Nieuwsbrief

← Vorige

Gezond Opvoeden

Gezond opvoeden

De meeste ouders vinden de gezondheid van hun kinderen belangrijk. Heel wat opvoedingsvragen gaan over gezonde voeding, beweging, schermtijd, roken, alcohol en cannabis. Op www.gezondopvoeden.be vind je een antwoord op vragen als:

  • Hoe leer ik mijn kinderen groenten eten?
  • Hoe ga ik als ouder verstandig om met computertijd en stimuleer ik mijn kind tot voldoende beweging?
  • Kan ik mijn kinderen verbieden te roken als ik zelf rook?
  • Hoort experimenteren met cannabis er vandaag de dag bij, of moet ik streng optreden?

Artikels, filmpjes, interactieve tests en doe-opdrachten geven ouders de kans om over concrete situaties na te denken en om hun opvoedingsvaardigheden aan te scherpen. Want vroeg begonnen, is half gewonnen. Als kinderen tijdens de eerste levensjaren gezond eten, is de kans groter dat ze dit ook in hun verdere leven doen. Ouders hebben bovendien meer invloed op het gedrag van hun puber dan ze denken. Zij leren kinderen goede gewoontes.

De communicatiecampagne over gezond opvoeden 'Laat ze zien hoe het moet' heeft een leuk campagnelied 'broccoli en wortels' (Tom Helsen, peter van het initiatief). Het doel van deze campagne is ouders op een leuke en luchtige manier wijzen op hun voorbeeldrol als het gaat om gezonde voeding en beweging.

Voor wie?

Ouders van kinderen van 2 tot 18 jaar

Wie kan met dit project aan de slag?

Gezondheidsprofessionals die met opvoeding bezig zijn zoals opvoedings- en gezinsondersteuners, diëtisten, lokale ambtenaren van het gezondheid- en gezinsbeleid, kinderopvang, scholen, psychologen, Huizen van het Kind, wijkgezondheidscentra…

Nieuwe campagne Gezond Opvoeden
'Laat je kinderen zien hoe het moet'

'Ik laat ze zien hoe het moet. Met broccoli en wortels, ja, dan komt het zeker goed.'

​Met de campagne 'Laat ze zien hoe het moet' worden ouders op een leuke en luchtige manier bewust gemaakt van hun voorbeeldrol op het vlak van gezond eten en voldoende bewegen. Vlaamse kinderen en jongeren drinken immers te vaak frisdrank, eten te weinig groenten en fruit en zitten te vaak en te lang stil. Vlaams minister van Welzijn, Jo Vandeurzen, is nauw betrokken bij deze campagne. Met het campagneliedje 'broccoli en wortels' sprong Tom Helsen, peter van dit initiatief, mee op de kar. Naast het lied met grappige animatieclip, omvat de campagne ook verrassende radiospots en leuke reportages in Dag Allemaal (download persbericht).

Wil je www.gezondopvoeden.be mee bekendmaken? Dan bieden wij je volgende materialen:

Voor ouders

Organiseer de workshop 'Gezond opgroeien'

Voor ouders en begeleiders van kinderen (2,5 tot 12 jaar) bieden we de workshop ‘Gezond opgroeien’. De principes van opvoedingsondersteuning worden hierbij toegepast op de thema’s gezonde voeding, lichaamsbeweging en sedentair gedrag (= te lang neerzitten). Lokale besturen of andere organisaties die graag één van deze workshops willen organiseren, kunnen hiervoor terecht bij Logo Kempen. Wij verschaffen je de nodige praktische informatie en brengen je in contact met een lesgever.

Logo Kempen zet je op weg

Je kan bij ons terecht voor campagnematerialen om de website bekend te maken en de organisatie van een workshop. Wil je een andere actie of project opzetten over gezond opvoeden? Dan bieden wij ondersteuning en advies. Neem contact op via 014/44.08.34 of mail ons info@logokempen.be

 

Materialen

 

Logo regio's in kaart

Postcode

 

Logo Antwerpen